امـریکا انتخـابات را به بحـران نکشـد

گزارشگر:هارون مجیدی - ۳۰ میزان ۱۳۹۸

پس از آمدن مسوولان امریکایی به افغانستان و دیدار با مسوولان حکومت وحدت ملی، دور جدیدی از سفرهای نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور صلح افغانستان آغاز شده است. آغاز دوبارۀ تحرکات زلمی خلیل‌زاد، واکنش ریاست حکومت وحدت ملی را به همراه داشته است.
مسوولان در ریاست حکومت وحدت ملی می‌گویند که افغانستان زمانی به یک صلح پایدار می‌رسد که رهبری روند صلح داخلی شود. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در صفحۀ توییترش نوشته که شهروندان افغانستان خواستار صلح پایدار و باعزت در کشور اند و mandegarحکومت برای تحقق آن متعهد است.
آقای صدیقی نوشته است که صلح همیشه اولویت حکومت افغانستان بوده، به تحقق آن متعهد است و کشور زمانی به یک صلح پایدار و باعزت می‌رسد که این پروسه توسط دولت افغانستان رهبری شود. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، دور تازۀ سفرهای خود پیرامون روند صلح افغانستان را از روز دوشنبه، ۲۹ میزان آغاز کرده است.
آقای خلیل‌زاد، در آستانۀ برگزاری اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، وارد بروکسل شد و با ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو دیدار کرد. وزارت خارجۀ امریکا، روز دوشنبه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که آقای خلیل‌زاد به تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ میزان) عازم بلجیم، فرانسه و روسیه شد.
براساس این خبرنامه، آقای خلیل‌زاد در بروکسل و پاریس با متحدان اروپایی، ناتو و ملل متحد در مورد «تسریع تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در افغانستان» صحبت خواهد کرد. خلیل‌زاد همچنان در مسکو با مقام‌های روسی و چینی در مورد چگونه‌گی پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان صحبت خواهد کرد.
همزمان با این، خبرِ برگزاری اجلاس سه‌جانبه برای صلح افغانستان در اسلام‌آباد نیز پخش شده است. معاون وزیر امور خارجۀ پاکستان گفته است که اسلام‌آباد مصمم به برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان است. او با شرکت در اجلاس سه‌جانبه‌یی که پیش از این با حضور نماینده‌گان چین، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد، تأکید کرد: روابط تاریخی و جغرافیایی با افغانستان مقدمۀ برقراری روابط دوستانه با این کشور و تلاش برای صلح است.
معاون وزیر امور خارجۀ پاکستان گفته است که دیپلمات‌های سه کشور برای مدت یک هفته در اجلاس‌ سه‌جانبه شرکت می‌کنند. از سوی دیگر، اسلام‌آباد اعلام کرده که در نشست سه‌جانبۀ چین، روسیه و امریکا در مسکو دربارۀ صلح افغانستان حضور خواهد یافت. قرار است نماینده‌گان ویژۀ چین، امریکا و روسیه در مسکو نشستی برگزاری کنند و در مورد چگونه‌گی از سرگیری گفت‌وگوهای امریکا و طالبان رأی‌زنی کنند.
پیش از برگزاری انتخابات ۶ میزان نیز روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان داغ بود و پیوسته اهمیت انتخابات و صلح و یا هم اولویت این هردو، تیتر رسانه‌ها می‌شد که در نهایت، گفت‌وگوها با توییت دونالد ترامپ متوقف و برگزاری انتخابات در اولویت قرار گرفت.
انتخابات ششم میزان با ده‌ها چالش برگزار شد که یکی از چالش‌های عمدۀ آن، حضور کم‌رنگ مردم گفته شد. باورها بر این است که یکی از دلایل حضور کم‌رنگ مردم در این انتخابات، مبهم بودن نتیجۀ گفت‌وگوهای صلح بود که باعث شد از هیجان انتخاباتی جلوگیری شود و مردم و حتا شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، توجه شاید و باید به این پروسه نداشته باشند.
باورها پیوسته این بوده که نه حکومت افغانستان و نه امریکا، هر دو پروسه را همزمان به موفقیت رسانده نمی‌توانند و بهتر است پروندۀ یکی از این دو روند بسته شده و بعد روی دیگر آن تلاش‌های همه‌جانبه صورت گیرد. باور مردم، نامزدان و آگاهان بر این است که پروندۀ انتخابات با اعلام نتایج آن پایان می‌‌‌‌‌یابد و حالا که این روند در مراحل حساسی قرار گرفته است، شرکای بین‌المللی افغانستان به‌ویژه امریکا بر بحرانی شدن این روند کمک نکنند و بگذار تا از دل انتخاباتِ ۶ میزان و آرای بایومتریک شده، حکومتی شکل بگیرد و این حکومت در هم‌سویی با جریان فعال سیاسی و ملی و کشورها و نهادهای جهانی برای به نتیجه رساندن پروسۀ صلح کار کند. به میان آمدن صلح پایدار و پایان جنگ چهل سالۀ افغانستان نیاز به مشورت و گفت‌وگوهای بی‌شمار دارد و با عجله نمی‌توان پایان جنگ در افغانستان را کلید زد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.